Het Kernkwadrantenspel in zijn kwadrant gelegd

Recensie​ Het ​Kern​ ​Kwadranten Spel​ ​van​ ​Daniel​ ​Ofman door​ ​Jorien​ ​Dullemeijer

Zijn​ ​er​ ​mensen​ ​aan​ ​wie​ ​jij​ ​je​ ​mateloos​ ​kunt​ ​ergeren?​ ​Zou​ ​je​ ​bij wijze​ ​van​ ​spreken​ ​je​ ​hele​ ​schoonfamilie​ ​achter​ ​het​ ​behang​ ​willen plakken​ ​na​ ​een​ ​bezoek?​ Dan​ ​heb​ ​ik​ ​goed​ ​nieuws​ ​voor​ ​je,​ ​want met​ ​het​ ​Kern​ ​Kwadranten​ ​Spel​ ​van​ ​Daniel​ ​Ofman​ ​heb​ ​je​ ​eindelijk een​ ​troef​ ​in​ ​huis​ ​om​ ​die​ ​irritatie​ ​om​ ​te​ ​zetten​ ​in​ ​de​ ​ontdekking van​ ​je​ ​verborgen​ ​'superheld'-kwaliteit.​ ​Maar​ ​om​ ​niet​ ​meteen​ ​je schoonouders​ ​op​ ​de​ ​kast​ ​te​ ​krijgen​ ​als​ ​je​ ​het​ ​spel​ ​voor​ ​ze​ ​op​ ​tafel​ ​legt,​ ​is​ ​het​ ​wel nodig​ ​dat​ ​jij​ ​je​ ​voorafgaand​ ​alvast​ ​enigszins​ ​hebt​ ​verdiept​ ​in​ ​dit​ ​persoonlijk ontwikkelingsinstrument.

Voor​ ​deze​ ​recensie​ voor ManagementBoek.nl ​heb​ ​ik​ ​het​ ​Kern​ ​Kwadranten​ ​spel​ ​van​ ​Daniel Ofman​ ​met​ ​meerdere mensen​ ​en​ ​in​ ​verschillende​ ​situaties​ ​gespeeld.​ ​Zo​ ​heb​ ​ik​ ​een​ ​goede​ ​indruk​ ​kunnen​ ​krijgen wat​ ​dit​ ​spel​ ​jou​ ​wel​ ​en​ ​niet​ ​brengt.

Het​ ​Kern​ ​Kwadranten​ ​spel​ ​bestaat​ ​uit​ ​een​ ​driedelig​ ​spelbord​ ​en​ ​een​ ​flinke​ ​stapel​ ​kaartjes. Ondanks​ ​deze​ ​toch​ ​wel​ ​vrij​ ​eenvoudige​ ​opzet​ ​geeft​ ​het​ ​Kern​ ​Kwadrant​ ​meteen​ ​veel diepgang,​ ​plus​ ​inzicht​ ​in​ ​jezelf​ ​en​ ​in​ ​de​ ​mensen​ ​om​ ​je​ ​heen.​ ​Maar​ ​door​ ​de​ ​summiere​ ​uitleg van​ ​de​ ​spelvarianten,​ ​raakten​ ​we​ ​al​ ​snel​ ​verdwaald​ ​in​ ​de​ ​tekst​ ​en​ ​wisten​ ​we​ ​niet​ ​goed​ ​raad hoe​ ​we​ ​de​ ​kaartjes​ ​moesten​ ​gebruiken.​ ​Het​ ​was​ ​echt​ ​even​ ​zoeken.​ Ofman​ ​had​ ​de​ ​uitleg voor​ ​ons​ ​kunnen​ ​verduidelijken,​ ​door​ ​meer​ ​illustraties​ ​op​ ​te​ ​nemen​ ​in​ ​de​ ​handleiding.

Ik​ ​merkte​ ​dat​ ​mijn​ ​(voor)kennis​ ​als​ ​Academisch​ ​Coach​ ​mij​ ​hielp​ ​om​ ​het​ ​Kwadrant​ ​op​ ​te bouwen.​ ​Ook​ ​kon​ ​ik​ ​daardoor​ ​mijn​ ​medespelers​ ​die​ ​het​ ​kwadrant​ ​niet​ ​kenden​ ​uitleggen​ ​hoe zij​ ​de​ ​kaarten​ ​dienden​ ​te​ ​leggen.​ ​Wie​ ​echter​ ​blanco​ ​of​ ​zonder​ ​begeleiding​ ​aan​ ​het​ ​spel begint,​ ​kan​ ​ontmoedigd​ ​raken​ ​door​ ​de​ ​onduidelijke​ ​en​ ​te​ ​kort​ ​schietende​ ​uitleg.

Ik​ ​vind​ ​twee​ ​dingen​ ​leuk​ ​aan​ ​het​ ​Kern​ ​Kwadranten​ ​spel.​ ​Enerzijds​ ​speel​ ​je​ ​een​ ​serieus 'spelletje' ​met​ ​elkaar​ ​en​ ​heb​ ​je​ ​boeiende​ ​gesprekken.​ ​Anderzijds,​ ​doordat​ ​het​ ​een​ ​spel​ ​is deel​ ​je​ ​ook​ ​sneller​ ​persoonlijke​ ​dingen,​ ​die​ ​je​ ​normaal​ ​niet​ ​zo​ ​snel​ ​aan​ ​iemand​ ​anders​ ​zou vertellen.​ ​Je​ ​komt​ ​hierdoor​ ​gemakkelijker​ ​dichterbij​ ​jezelf​ ​én​ ​bij​ ​elkaar.

Dat​ ​heel​ ​de​ ​achterkant​ ​van​ ​de​ ​spelbeschrijving​ ​vol​ ​staat​ ​met​ ​reclame​ ​voor​ ​de​ ​andere producten​ ​van​ ​Ofman​ ​vind​ ​ik​ ​een​ ​minpunt.​ ​Dat​ ​zou​ ​wel​ ​wat​ ​minder​ ​prominent​ ​kunnen.​ ​Een ander​ ​minpunt​ ​is​ ​dat​ ​je​ ​vooraf​ ​eigenlijk​ ​Ofman's​ ​boek​ "Hé, ik daar…?!" ​gelezen​ ​moet hebben,​ ​of​ ​op​ ​een​ ​andere​ ​manier​ ​bekend​ ​moet​ ​zijn​ ​met​ ​het​ ​Kwadrant.

Ik​ ​heb​ ​daarom​ ​misschien​ ​wel​ ​een​ ​goede​ ​tip​ ​voor​ ​Ofman:​ ​Vervang​ ​2​ ​pagina's​ ​reclame​ ​door​ ​2 pagina's​ ​duidelijke​ ​speluitleg​ ​inclusief​ ​voorbeeld​ ​afbeeldingen.​ ​Verstop​ ​tevens​ ​een kortingsbon​ ​voor​ ​het​ ​boek​ ​of​ ​de​ ​app​ ​in​ ​de​ ​doos.​ ​Dit​ ​maakt​ ​mensen​ ​nieuwsgierig​ ​naar​ ​de aanvullende​ ​producten,​ ​zonder​ ​dat​ ​deze​ ​er​ ​te​ ​dik​ ​bovenop​ ​liggen.

Het​ ​spel​ ​gelegd​ ​op​ ​zijn​ ​eigen​ ​Kwadrant

Laat​ ​ik​ ​het​ ​kernkwadrantenspel​ ​nu​ ​eens​ ​onder​ ​de​ ​loep​ ​leggen​ ​-​ ​of​ ​liever​ ​gezegd:​ ​in​ ​zijn eigen​ ​kwadrant.

+KERNKWALITEIT+ -VALKUIL-
  • Spelers​ ​durven​ ​dingen​ ​met​ ​elkaar​ ​te delen,​ ​die​ ​ze​ ​anders​ ​niet​ ​zouden zeggen
  • Er​ ​zijn​ ​geen​ ​winnaars​ ​en​ ​verliezers; alle​ ​spelers​ ​gaan​ ​met​ ​nieuwe inzichten​ ​naar​ ​huis
  • Voor​ ​een​ ​grotere​ ​groep​ ​of​ ​team​ ​zijn de​ ​kaartjes​ ​en​ ​het​ ​spelbord​ ​te​ ​klein om​ ​mee​ ​te​ ​kunnen​ ​spelen
  • De​ ​achterkant​ ​van​ ​de spelbeschrijving​ ​betreft​ ​louter reclame​ ​en​ ​geen​ ​instructies
-ALLERGIE- +UITDAGING+
  • De​ ​speluitleg​ ​vind​ ​ik​ ​onduidelijk​ ​en te​ ​beknopt
  • Zonder​ ​enige​ ​kennis​ ​vooraf​ ​van​ ​het Kernkwadrant​ ​kom​ ​je​ ​niet​ ​ver​ ​(het spel​ ​moet​ ​dan​ ​begeleid​ ​worden​ ​door iemand​ ​met​ ​ervaring​ ​in​ ​de Kwadranten)
  • Met​ ​meer​ ​visuele​ ​ondersteuning​ ​bij de​ ​speluitleg​ ​wordt​ ​het​ ​spel​ ​snel begrijpelijker
  • Er​ ​zou​ ​een​ ​extra​ ​variant​ '2½'​ ​mogen komen,​ ​waarin​ ​de​ ​spelers​ ​leren​ ​wat een​ ​Kwadrant​ ​is​ ​en​ ​hoe​ ​het Kwadrant​ ​wordt​ ​opgebouwd

Van​ ​irritatie​ ​naar​ ​uitdaging

Persoonlijk​ ​vind​ ​ik​ ​het​ ​Kern​ ​Kwadranten​ ​Spel​ ​van​ ​Daniel​ ​Ofman​ ​een​ ​inzichtgevend​ ​spel​ ​dat ik​ ​zou​ ​spelen​ ​met​ ​mijn​ ​coachees. ​Spelenderwijs​ ​maak​ ​je​ ​kennis​ ​met​ ​jouw​ ​sterke​ én​ ​minder sterke​ ​eigenschappen. ​Het​ ​Kern​ ​Kwadrant​ ​leert​ ​jou​ ​ook​ ​om​ ​jouw​ ​eigen​ ​kwaliteit​ ​naar​ ​een hoger​ ​niveau​ ​te​ ​krijgen​ ​door​ ​je​ ​uitdaging​ ​te​ ​verkennen.​ ​Gebruik​ ​hiervoor​ ​de​ ​irritatie​ ​die​ ​je voelt​ ​bij​ ​een​ ​ander​ ​persoon,​ ​in​ ​plaats​ ​van​ ​ervoor​ ​uit​ ​de​ ​weg​ ​te​ ​gaan. Wánt…​ ​daar​ ​zit​ ​jouw uitdaging! ​Dus​ ​denk​ ​maar​ ​goed​ ​over​ ​na,​ ​wanneer​ ​je​ ​de​ ​volgende​ ​keer​ ​weer​ ​met​ ​je schoonouders​ ​aan​ ​tafel​ ​zit. :-)

Over​ ​de​ ​recensente​ ​Jorien​ ​Dullemeijer

Jorien​ ​Dullemeijer​ ​(39)​ ​werkt​ ​in​ ​de​ ​psychiatrische​ ​thuisbegeleiding​ ​en​ ​is​ ​tevens​ ​met​ ​haar eigen​ ​praktijk​ ​aan​ ​huis​ ​part-time​ ​life​ ​coach​ ​bij​ ​Coachier™. ​Ze​ ​heeft​ ​een​ ​opleiding​ ​tot Academisch​ ​Coach​ ​afgerond​ ​in​ ​Rotterdam​ ​en​ ​coacht​ ​mensen​ ​uit​ ​de​ ​regio​ ​om​ ​weer​ ​hun beste​ ​spiegelbeeld​ ​te​ ​ontdekken. ​Spelenderwijs​ ​helpt​ ​ze​ ​coachees​ ​te​ ​reflecteren​ ​op​ ​hun denkpatronen​ ​en​ ​overtuigingen. ​Hierdoor​ ​ontwikkelen​ ​klanten​ ​nieuwe​ ​inzichten​ ​en​ ​kijken​ ​zij weer​ ​vol​ ​tevredenheid​ ​in​ ​hun​ ​eigen​ ​spiegelbeeld. ​Meer​ ​informatie​ ​op​ ​​www.coachier.nl

N.B. Op dit artikel rust copyright. Gehele of gedeeltelijke overname is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming vooraf.